S koncem loňského roku se radikálně obměnil způsob, jakým hollywoodští vydavatelé (majors) dodávají svou DVD-produkci na český trh. V prosinci zrušila svou zdejší filiálku společnost Universal a o pár týdnů dříve změnil tuzemského distributora další z gigantů, Paramount. Protože tyto operace byly spojeny i se zrušením stávajících firemních katalogů, ze dne na den z trhu zmizelo několik set titulů, z toho v řadě případů nenávratně. Nový český distributor Paramountu, společnost MagicBox, totiž potvrdil, že z katalogu vrátí jen část (tu prodejně nejatraktivnější), a ani nový distributor Universalu, společnost Bonton, katalog držet skladem v loňském rozsahu nehodlá. Poslední jobovkou pro ty, kdo ještě neokusili "nesnesitelnou lehkost nákupu" na zahraničních e-shopech a DVD si pořizují jen v české distribuční síti, pak bylo rozhodnutí společnosti Warner okleštit přísun své produkce na "přehřátý" český trh - do té doby nejvstřícnější z majors tak sice i nadále bude české titulky umisťovat na většinu svých v Evropě vydávaných disků, do ČR z nich ale doveze jen část. Výsledek všech výše popsaných změn je snadno vyčíslitelný - jen za poslední tři měsíce násobně přibylo zajímavých titulů s českými titulky, které jinde než v cizině nekoupíte. Výběr je to přepestrý - od klasiky typu Langova Byl jsem lynčován (1936) a Schoedsackova King Konga (1933), přes učebnicové sci-fi jako Haskinova Válka světů (1953) či Rillova Vesnice prokletých (1960) a snímky režisérských legend, třeba Powellův Peeping Tom (1959) a Leanova Ryanova dcera (1970), až k diváckým "peckám" typu Huttonova špionážního majstrštyku Kam orli nelétají (1968), Kasdanova Náhodného turisty (1988) či Rosenbergova dramatu Frajer Luke (1967). Povzdech "je to škoda" je ale bohužel tím jediným, co lze k dané situaci dodat.
|