•
"Zlatého medvěda na letošním Berlinale získal norský režisér Dag Johan Haugerud za ´Sny´, druhou část své trilogie o vztazích, sexualitě a společenských normách. Úvodní díl, nazvaný prostě ´Sex´, je momentálně k vidění na Maxu. Z novinek na YouTube kanálu Národního filmového archivu ´Filmová klasika´ stojí za pozornost minimálně partyzánské drama ´Smrt si říká Engelchen´, které má svým silně subjektivním vyprávěním blízko k paměťovým filmům Alaina Resnaise." V
DOK Revue se objevilo květnové "vydání" pravidelné rubriky na filmové téma ´
Nenechte si ujít´ Martina Šrajera. Více
tady.
•
"V oblasti vydávania blu-ray nosičov sa v minulom roku k záujemcom dostal šiesty diel kolekcie vydanej k 60. výročiu vzniku SFÚ, konkrétne blu-ray s filmom Obrazy starého sveta (1972) režiséra Dušana Hanáka, súčasťou nosiča bol v podobe bonusu aj dokumentárny film Návraty k Obrazom starého sveta (2024) režiséra Róberta Šuláka, ktorého producentom je SFÚ. Počas roka tiež vyšla kolekcia 2x Alain Robbe-Grillet, ktorá nadviazala na vydanie knižnej publikácie z roku 2023 s názvom Alain Robbe-Grillet: Film a jeho dvojník. Robbe-Grilletove filmy Muž, ktorý luže (1968) a Eden a potom… (1970) vyšli v slovenskom i originálnom francúzskom jazykovom znení." Bilanci své činnosti v roce 2024 zveřejnil
Slovenský filmový ústav. Více
tady.
•
"Sedmapadesátkrát přetáčel záběr, kde Kris Kristofferson vstává z postele. Několik měsíců čekal na ty správné mraky, dva a půl tisíce komparsistů držel rok v šachu a komponoval z nich mizanscénu jako malíř. Stavěl a opět bořil obří historické bulváry, aby zařezávaly na centimetr, a z USA nechal do Británie přepravit stoletý buk, aby vylepšil kompozici úvodní sekvence. Tu ostatně snímal tak dlouho, že si John Hurt v mezičase stihnul odskočit k Davidu Lynchovi a natočit celého ´Elephant Mana´. Ústřední herce nechal Cimino šest týdnů tančit vídeňský valčík na kolečkových bruslích, aby jej obratem vystřihnul. Pod dějištěm bitevní scény, která měla v Ciminově verzi stopáž dvouhodinového filmu, nechal režisér instalovat obří podzemní zavlažovací systém, aby byla tráva zelenější a lépe kontrastovala s krví." O vzniku i přijetí snímku
Nebeská brána (
Heaven´s Gate, 1980) Michaela Cimina napsal na
Substacku Adam Bartas. Více
tady.
•
"Vyprávění mate svou poetikou, která osciluje mezi groteskní lokální soudničkou, tónem dryáčnické kramářské písně a filozofickou metaforou střetu dvojí ideologie. Oproti scénáři přitvrdil Schorm kromě jiného zejména v pointě příběhu, která měla vyústit ve sňatek falešného faráře. Tady je naopak jeho smrt vzápětí brutálně přehlušena pouťovým veselím a fotbalovým zápasem, jehož sudím nade vším je už zase spokojený kantor. Schorm i tady použil svou nenaléhavou a zdánlivě nejistou metodu režie, a to vyvolalo nejen u nás, ale i v cizině stejně nejisté a rozpačité reakce." O snímku
Farářův konec (
1968) Evalda Schorma napsal pro
Forum 24 Jan Lukeš. Více
tady.