•
"Dan Krátký nežasne nad absurditami a prostě odpovědně analyzuje popovou sérii ve vztahu k trendům tehdejšího Japonska. Zda měla vztah také k problémům celosvětovým, je spornější, a znám lidi, kteří se na filmy s japonskými monstry nekoukají už ze zásady. Ale pamatuji, co se mnou podobná filmová díla dělala jako s chlapcem. Nebo tedy ten nepatrný jejich zlomeček, který jsem tady v Československu mohl za normalizace mohl vidět. Například ve vysílání ARD a ZDF ze Západu. Kde taky jinde? Vždyť sem prošla jenom ta Gappa. Nakonec Japonci povýšili své obludy na celosvětový fenomén a jejich říši je nutno tolerovat. I při všech zastaralých a neumělých tricích si to zaslouží už původní filmová díla." O před rokem vydané knize Dana Krátkého
Král monster! s podtitulem ´
Filmy s Godzillou v letech 1954 až 1965´ napsal na
Neviditelném psovi Ivo Fencl. Více
tady.
•
"V Českém Těšíně, Vláčilově rodném městě, byla v neděli 29. září odhalena pamětní deska na jeho „rodném“ domě v Čapkově ulici (fyzicky se narodil v porodnici, která byla v té době jen v polské části města). Rodina zde bydlela až do roku 1928, kdy se v důsledku převelení Vláčilova otce přestěhovala do Místku. Jak je z fotografie patrné, na desce je plasticky ztvárněný portrét Františka Vláčila (předlohou byla zřejmě jedna konkrétní fotografie z natáčení ´Markety Lazarové´), data narození a úmrtí a krátký biografický text." Několik čerstvých vláčilovských aktualit shromáždil na
Nostalghia.cz Petr Gajdošík. Více
tady.
•
"Producent a historik umění Thomas Negovan se dokázal na nepřehledném licenčním bojišti zorientovat a vytvořil téměř tříhodinovou verzi, která by měla na základě natočených záběrů (kterých bylo v součtu kolem těžko uvěřitelných 96 hodin) co nejvíce odpovídat původní Vidalově představě. V této variantě označené jako ´Ultimate Cut´ tedy výrazně ubylo pornografie a explicitní erotiky a naopak se zdůraznily leckteré, v Guccioneho sestřihu opomíjené stránky Caligulovy osobnosti. I od tohoto snímku dal Brass ruce pryč – kdo ví, zdali jej vůbec viděl, každopádně je už z pochopitelných důvodů vůči veškerému dění kolem ´Caliguly´ značně zahořklý. Malcolm McDowell, který si zahrál Caligulu, však na Instagramu Negovanovu práci pochválil s tím, že po bezmála půlstoletí má konečně možnost vidět jeden ze svých nejlepších hereckých výkonů." O v tuzemských kinech právě premiérovaném novém sestřihu snímku
Caligula (
Caligula: The Ultimate Cut, 1979) Tinta Brasse napsal v
Kinoboxu Mojmír Sedláček. Více
tady.
•
"Není náhodou, že ´Nevěsta´ vznikla v barrandovské tvůrčí skupině Pavel Juráček – Jaroslav Kučera, působící teprve od června 1968 a hned od března 1970 zase zrušené a rozmetané (produkčně poté film k premiéře doprovodil Erik Švabík). Za necelé dva roky tato skupina přivedla na svět snímky Ovoce stromů rajských jíme (Věra Chytilová, 1969), Případ pro začínajícího kata (Pavel Juráček, 1969), Skřivánci na niti (Jiří Menzel, 1969) a Tělo Diany (Jean-Louis Richard, režie české verze Jiří Menzel, 1969). A už jen na nich je vidět, jak se původní styl cinéma-vérité proměnil, jak se dokumentarismus nové vlny transformoval v divácky náročnější řeč obrazových metafor, jak se od filmové publicistiky vyvíjel směrem k rafinovanějšímu, někdy ale také už trochu samoúčelnému filmovému podobenství." O zapomenutém (a na DVD nikdy nevydaném) snímku
Nevěsta (
1970) Jiřího Suchého napsal pro
Forum 24 Jan Lukeš. Více
tady.