ZÓNA *** netuctové filmy (nejen) na DVD ::: http://zona.bloudil.cz

URL článku: http://zona.bloudil.cz/index.php?id=7805

Datum vydání článku: 14.2. 2024


Dějiny čtení

"Procházel jsem jednotlivými výstavními místnostmi a nevěřil vlastním očím: nebetyčné podivnosti, neforemně prezentované, se tu vydávaly za autentické, plnohodnotné a navýsost přemýšlivé zkoumání audiovizuálního média. Na doprovodním letáku jsem se dočetl, že se tam vytvářejí situace na pomezí reality a fikce, kdy je příběh postupně odhalován prostřednictvím videa, objektů, scénografie a herecké performance. Inu, tak lze také výstavu popsat. Za sebe si kladu si otázku, co tahle výstava kloudného vlastně přinesla. Nepočítám-li zmarnění výstavního prostoru cenné historické budovy. Návštěvu výstavy přijímám jako zhmotněnou přehlídku ztraceného času, který sotva vyváží doprovodná kniha (nazývá se rovněž ´Myslet filmem´), poskládaná z několika odborných studií o střihové skladbě, s níž výstava měla sotvaco společného. Obsahuje jak texty současných teoretizujících českých praktiků (nebo praktikujících teoretiků?), tak dávnější zamyšlení, ať je sepsal beze sporu geniální režisér Sergej Ejzenštejn, jeden z věrozvěstů bolševického revolučního filmu, nebo pocházejí z pera francouzského myslitele Georgese Didi-Hubermana, jenž podobně zkoumal, jak jsou vlastně vystavěny Godardovy filmy. Ani ne dvousetstránkovou knihu, která zvolené texty předkládá v češtině i angličtině, jsem si jen prolistoval, v knihkupectvích ji nabízejí za víc než 1.500 korun, v Galerii hlavního města Prahy ji lze získat za polovinu této sumy. Komu by měla být prodávána, to opravdu netuším." Jan Jaroš napsal v Kultuře21 o pražské výstavě (a knize) Myslet filmem. Více tady.
"Jestli vám nadpis ´DVD rip´ připomíná cokoliv jiného než umíráček fyzických médií, pak jste asi před patnácti, dvaceti lety vlastnili DVD vypalovačku. Nebo účet na Uložto. O tom se nicméně bavit nebudeme, protože tady jde o další hřebík do rakve fyzických nosičů, které někteří z nás ještě pořád kupují. Ale opravdu jen někteří, protože podle loňských statistik a letošního trendu to vypadá, že kompletní americký trh s fyzickými médii se nepřehoupne ani přes jednu miliardu dolarů. Studiím už se nevyplatí do tohoto segmentu investovat. Především Disney to v posledních letech vyloženě flákal, dalo by se dokonce říct i sabotoval, protože se startem Disney+ razantně omezil vydávání UHD Blu-rayů (vycházely jen tituly, u nichž se počítalo s velkými prodeji). Před sedmi měsíci Disney oznámil, že nebude prodávat fyzická média v Austrálii a připravil i zrušení svého vlastní Disney Movie Clubu, který sdružoval fanoušky DVD a Blu-Rayů. Jen pár týdnů po oznámení řetězce Best Buy, jež končí s prodejem disků ve svých obchodech, Disney přenechává distribuci svých filmů na fyzických médiích Sony. Nikdo netuší, jestli je to dobrá nebo špatná zpráva, protože ten trh se skutečně smršťuje každým týdnem. U fyzických médií začíná oplatit ono okřídlené ´kupujte, nebudou´." Ve svém newsletteru tento týden Václav Rybář napsal i o změně přístupu společnosti Disney k fyzickým nosičům. Více tady.
"Ve Frýdku-Místku, městě, kde Vláčil prožil část svého dětství (1930–1938), byla v den 100. výročí jeho narození vyhlášena výtvarná soutěž na pamětní desku, která bude umístěna na domě v Komenského ulici, kde rodina bydlela. Současně byla v místním kině Nová Scéna Vlast zahájena retrospektiva Vláčilových filmů. Detaily na oficiálních stránkách města nebo v článku na stránkách regionální televize Polar, kde je ke spuštění také videoreportáž na toto téma (byť některé informace z reportáže je třeba brát s rezervou, třeba tu, že Vláčil byl držitel Zlatého lva z Benátek [!]). Jinou iniciativu s pamětní deskou, tentokrát na domě, kde bydlela Vláčilova rodina při jeho narození, zmiňuje v níže odkazované rozhlasové reportáži představitel města Český Těšín." Petr Gajdošík přidal další várku vláčilovských aktualit na Nostalghia.cz včetně soupisu textů, které vyšly v médiích k Vláčilovu jubileu. Více tady.
"Poslední kapitola, ohraničená roky 1969 až 1960, se vrací k počátkům. K Palúchovu krátkému studiu na VŠMU v Bratislavě, k učňovským letům na Barrandově. První filmovou roli získal ve válečném dramatu Pavla Blumenfelda Tam za lesem (1962). Do tajů filmového řemesla jej zasvětil pomocný režisér uvedeného snímku – Miloš Forman. Pro Palúchovu kariéru i pro něj osobně byla zlomová postava Adama Jednoručky ve Vláčilově středověké baladě Marketa Lazarová. V dokumentu vzpomíná, jak hluboce jej ovlivnilo setkání s Vláčilem, který ho naučil přemýšlet o roli v kontextu jednotlivých obrazů a scén. Jeho oddanost herectví je podtržena tím, že chvílemi nelze rozlišit, zda mluví o postavě, nebo o sobě." Martin Šrajer napsal ve Filmovém přehledu o celovečerním dokumentu Odpočítavanie, posledný film Ivana Palúcha (2022). Více tady.


Copyright © 2002 - 2024, Zóna