Nekrolog (via Respekt)
„V psaní je vždycky trochu terapie. Trochu mého života. Musím si tím něco
vyřešit,“ řekl kdysi v rozhovoru pro Cech scenáristů spolupracovník Woodyho
Allena, americký hudebník a filmový i divadelní scenárista Marshall Brickman.
Jeho terapeutický přístup mu v roce 1977 vynesl Oscara za scénář k Allenovu
komediálnímu dramatu o vztahu dvou neurotiků Annie Hall. Brickman zemřel 29.
listopadu ve věku 85 let.
S Allenem spolupracoval na třech filmech. Prvním byla sci-fi komedie Spáč
(1973) zasazená do totalitní Ameriky 22. století, do něhož se probudí z
kryogenického spánku muž z toho dvacátého. Po úspěchu Annie Hall následoval
Manhattan. Černobílá romantická komedie je dnes spojována hlavně se zachycením
kontroverzního vztahu mezi středoškolačkou a mužem ve středním věku, ve kterém
mnozí vidí spojitost s režisérovým skutečným životem. V době uvedení však
získal britskou cenu BAFTA i francouzského Césara.
Brickman původně uvažoval o kariéře hudebníka. Hrál na banjo v kapele The New
Journeymen, z níž se po jeho odchodu v roce 1965 stali slavní The Mamas & The
Papas. Hudbu opustil pro psaní. Od konce šedesátých let byl hlavním scenáristou
talkshow The Tonight Show s Johnnym Carsonem, v sedmdesátých letech přispěl ke
vzniku jiného fenoménu – The Muppet Show. Od psaní parodií pro časopis The New
Yorker se přesunul k filmové režii. V osmdesátých letech natočil komedie Simon,
Nemocný láskou a Vražedné hry. Nebylo to naposledy, co změnil kariéru. V roce
2005 měl na Broadway premiéru jeho ceněný muzikál Jersey Boys a o pět let
později Adamsova rodina.